Tekniska problem raderade resenärers biljetter

SKÅNE. Under eftermiddagen blev både biljetter och månadskort mystiskt raderade från Skånetrafikens app. Under lite mer än en halvtimme drabbades resenärerna av tekniska problem där de som köpt biljetter möttes av meddelande som "inga aktiva biljetter".

– Det stämmer att vi haft tekniska problem, men det ska vara åtgärdat nu. Alla resenärer ska ha fått tillbaka sina biljetter, men det kan förekomma en viss fördröjning innan allt är på plats, säger Anna Kjellner, pressansvarig på Skånetrafiken.

Strax efter 15-tiden försvann plötsligt alla biljetter i Skånetrafikens app. Genast fylldes Skånetrafikens Facebook med arga kommentarer. 

"Min månadsbiljett OCH biljett HBG-Lund är borta från appen sen den hängde sig och jag startade om den!!!! Se till att ta dessa tillbaka???" och "Jag har blivit tvungen att köpa en ny biljett, samtidigt som er chaufför satt irriterat och fick mig o låta som världens lögnare när jag sa att min månadsbiljett "försvann" tack!", var några av kommentarerna.

Enligt Skånetrafiken meddelades samtliga trafikbolag om det tekniska problemet och resenärer skulle utan problem kunna stiga ombord på bussar och tåg utan sin biljett i appen.

Vad som orsakade problemet vet Anna Kjellner på Skånetrafiken inte i nuläget.

– Jag kan faktiskt inte ge en förklaring. Vi kommer att analysera vad som orsakat problemet och se till att det inte drabbar våra kunder igen, säger Anna Kjellner.

Strax innan klockan 16 uppgav flera resenärer på Skånetrafikens Facebooksida att förlorade biljetter och månadskort var tillbaka i appen igen.

Publicerad 09 October 2017 15:43

Lokaltidningen Båstads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag