Kommunen har satt in extraresurser på Parkskolan för att stävja bråken. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Kommunen har satt in extraresurser på Parkskolan för att stävja bråken. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: LIGHTFIELD STUDIOS - stock.adobe.com

Fler föräldrar vittnar om kaos på skolan

Utbildningsdirektören: "Jobbar envetet med att vara nära elevgrupperna och lärarna för att stabilisera situationen.

LAHOLM.

I slutet på mars berättade Lokaltidningen om stora elevbråk, otrygga elever och barn som drabbats av panikattacker på Parkskolan. Efter artikeln har Lokaltidningen fått flera mejl och samtal om att skolledningen har känt till bråken i flera år men inte lyckats bryta trenden. Nu framkommer också att våld och bråk är vanligt förekommande även i årskurs F-3.

Nyligen berättade Lokaltidningen om ett bråk i sexornas matsal i Lagaholmsskolan lokaler, då elever slängt stolar och skrikit. Ett annat bråk samma vecka ska bero på att elever hänger ut varandra på sociala medier och smutskastar varandra. En resurslärare ska ha försökt ingripa och utsatts för våldsamheter. Dagen därpå beskrivs nästa bråk då en elev ska ha fått en tallrik med mat kastad på sig.

Elever mår dåligt och känner sig otrygga av våldet som förekommer på mellanstadiet i Parkskolan. Det vittnar föräldrar om i mejl till Lokaltidningen. Bråken har enligt flera föräldrar pågått sedan hösten 2016.

– Jag känner att de kommer ingen vart med det här. De försöker tysta ner det. Jag vet många barn som mår väldigt dåligt, säger en mamma.

Hon berättar att hennes barn blivit slagen av andra barn i ansiktet. Under en period var han borta från skolan för att han mådde så dåligt. Föräldramöten har hållits för att komma till rätta med problemen.

Flertalet föräldrar grät öppet över hur dåligt deras barn mår

– Flertalet föräldrar grät öppet över hur dåligt deras barn mår och hur de själva mådde, säger mamman.

Föräldrar har sedan bråken uppstod för tre år sedan efterfrågat handlingsplaner men mamman som Lokaltidningen pratat tycker informationen är knapphändig.

– De enda åtgärder vi sett är att man flyttat omkring barn mellan klasser. Man har försökt splittra grupper men det har inte hjälp så jättemycket för det mesta av bråken sker på raster. De grövsta sakerna sker där det inte är vuxna. Jag vet att de frivilligt kom in ett äldre par som man kallade för mormor och morfar, som besökte rasterna. Men även de blev påhoppade av barnen verbalt och är inte kvar, säger mamman.

Vad tycker du man ska göra åt problemen?

– Jag tycker att man ska sätta in mer resurser, fler vuxna och punktmarkera barnen och kanske stänga av dem. Jag efterfrågar någon mer strategi av kommunens. Vilka handlingsplaner finns det? Vilka konkreta saker gör man? Hur ska man göra för att det här blir en arbetsplats för barnen att vara på? Jag tycker att skolan och kommunen brister och inte är tydliga. Man säger att man jobbar på det, men vad jobbar man på?

En del barn har blivit tillsagda att inte "trigga" de stökigare barnen men våldet sker också oprovocerat enligt modern. Många föräldrar har tagit sig tid att besöka skolan under skoldagen.

– Barnen är smarta och gör inte saker när de vet att vuxna ser. Men det verbala är väldigt kränkande. Det är ett tufft språk där man kallar varandra det ena och det andra. Man ska "knulla" din mamma och "din jävla idiot".

En mamma med barn på lågstadiet har också hört av sig till Lokaltidningen och vittnar om att problemen finns även där.

– Elever får gå ut när de bråkar för mycket i klassrummet. Vi har även sett att lärarna får sparkar, slag, blir rivna och blir spottade på av eleverna. Snart väljer jag att ha mitt barn hemma. Detta är ohållbart för alla. Man känner som förälder att det råder sånt kaos att man är rädd att någonting allvarligt ska hända ens barn. Våra barn ska känna sig trygga när de går till skolan. Det är väl det minsta man kan begära?! skriver mamman i ett mejl.

Men en pappa har också hört av sig till tidningen och menar att artikeln är svartmålande.

– Det har aldrig varit något stort bråk. Alla skolor har sina problem och det har Parkskolan också haft tidigare, menar han.

Flera föräldrar har också påtalat barn utsätts för våld redan i förskoleklassen.

– Vårt barn har blivit utsatt för knytnävsslag i ansiktet så att hen har blivit blå och även fått sår i ansiktet av slag, berättar en mamma i mejl.

Laholms utbildningsdirektör Richard Mortenlind sköter all mediehantering kring situationen på Parkskolan för att rektorn ska kunna koncentrera sig på att hantera problemen på skolan.

– Det uppstår konfliktsituationer mellan elever och olika stämningar mellan elever. Det handlar om elever som i olika situationer inte känner tillit och visar vuxna respekt. Där jobbar vi med eleverna själva och med vårdnadshavarna. Vi är medvetna om situationen för årskurs sex-eleverna och jobbar envetet med att vara nära elevgrupperna och lärarna för att stabilisera situationen. Vi jobbar med hur man tillämpar ordningsregler. Vi har avsatt särskilda resurser i form av elevhälsoteamet för att stabilisera situationen, säger Richard Mortenlind.

En förälder menar att hon får knapphändig information om hur ni hanterar situationen, hur kommenterar du det?

– Jag har kontakt med rektorn och rektorn informerar löpnade och har en dialog. Där det finns anledning har rektorn en direkt kontakt. När det gäller enskilda situationer i elevgrupperna kan vi inte ge information kring insatser för enskilda elever. Där är vi nogsamma med vilken information vi lämnar ut men vi ger information löpande, säger Richard Mortenlind.

Kan ni tänka er att stänga av elever?

– Det finns tydliga regler kring hur vi agerar i en sån situation. Möjligheten att stänga av elever i fem dagar finns och det har vi gjort. Men då ska det finnas en tydlig plan för hur eleven ska återgå så det är inte så enkelt, säger Richard Mortenlind.

Vet du mer? Hör av dig till reporten och berätta på felix.alnemark@lokaltidningen.se

Publicerad 10 April 2019 10:04