MUSIK. Eldkvarn är på turné igen. Efter förra årets 40-årsjubileum med ny skiva och en rejäl box har bandet haft långledigt för första gången.
- Vi var ett väloljat maskineri under förra året men nu funderar man ”hur fan ska det här gå”, säger Plura Jonsson.
Det är ett rutinerat Eldkvarn som är ute och åker. För vilken gång i ordningen har Plura ingen aning om.
- Det är fortfarande nervöst, ska jag komma ihåg texterna och ska vi kunna ge publiken en bra konsert som de vill ha.
Hur utmanar ni er själva?
- Vi kan ju inte bara spela en massa okända låtar för publiken vill ju ha kända låtar men samtidigt gjorde vi en ny platta som vi kommer köra ifrån. Vi försöker att hitta bortglömda guldkorn från karriären som vi kan spela också.
Poppar de låtidéerna bara upp i replokalen?
- Ja, precis så är det. Någon har en idé och vi testar, ibland fungerar det perfekt och i andra fall känns det inte så kul.
Eldkvarn har under sin långa karriär turnerat många gånger men det är först i år som de faktiskt planerat spelandet.
- Eldkvarn går alltid först, jag är låtskrivare främst sen är mat och tv-program bara en bonus som jag är glad att jag fått chansen att göra. Hade jag inte tackat ja till det så hade jag ångrat mig.
- Vi har alltid varit tvungna att turnera, med minskad skivförsäljning så måste vi dra in pengar för att ha råd att betala räkningar. Det är också en lycklig omständighet att vi varit tvungna att spela, hade kunnat vara lediga i långa perioder hade det funnits en risk att vi åkt och vandrat i Himalaya och kommit tillbaka som kvasireligösa.
Trots att det bara är ett par månader sedan Eldkvarn släppte sitt senaste album ”De berömdas aveny” är Plura sugen på mer.
- Det kanske inte är aktuell precis nu men jag är sugen på nytt. Det finns nya låtar att skriva och jag har inte tröttnat.
Eldkvarn har idag en given plats på rockkartan men annat var det på 90-talet som Plura minns som ett dåligt decennium.
- Vi gjorde en del skivor men ingen ville höra de låtarna, det var bara ”Kärlekens tunga” och ”Kungarna från Broadway”.
Hur tog er tillbaka och fick publiken med er?
- Ja, det vete fan men jag fick familj under den tiden och då skiftade fokus. Eldkvarn var det jag levde för tidigare och nu stod jag där med sommarställe och skulle starta föräldrakooperativ. Vad skulle jag skriva om? En förmiddag på ett föräldrakooperativ? Det tog väl lite tid att ställa om sig.
- Vi hade ju haft en del motgångar tidigare så vi visste att det bara handlade om att kämpa och det har aldrig funnits någon tanke på att hoppa av. Jag har seglat under Eldkvarns stjärna hela mitt liv.
Eldkvarn. foto: kotte management
Publicerad: 05. mars 2012 07:00
2012-03-02 Umeå, Aula Nordica
2012-03-03 Örnsköldsvik, Brux
2012-03-09 Hässleholm,
2012-03-10 Malmö, Debaser
2012-03-16 Avesta, Avesta Teater
2012-03-17 Sälen, HC Högfjällcenter
2012-03-23 Linköping
2012-04-04 Åre, Bygget
2012-04-05 Falun, Arenan
2012-04-28 Karlskrona, Östersjöhallen