FILM. I fyra filmer gjorde Kane Hodder rollen som en av filmhistoriens mest berömda massmördare, den hockeymaskförsedda Jason Voorhees. Nu kommer han till Sverige för första gången och Sci-fi mässan.
- Jag tror jag dödat 50 i rollen som Jason och 110 på film totalt, säger den svenskättade Kane från en filminspelning i Florida.
Hockeymasken, som Jason fick i den tredje filmen i serien ”Fredagen den 13:e”, plockade Kane Hodder på sig för första gången i den sjunde filmen. Efter det blev det ytterligare tre framträdanden som Jason.
- Jag var en av sju som gjort Jason när jag började och väldigt tacksam att jag fick fortsätta. Regissören letade efter någon som klarade av alla stunts som Jason skulle göra och då blev det jag.
- Jag känner att jag inte är klar med Jason och det var inte mitt eget beslut att sluta spela honom.
Hade du tackat ja till rollen igen?
- Absolut, som sagt att sluta var inte min idé.
Har du sett nyinspelningen som kom 2009?
- Nej det har jag inte.
StryptagNär Kane Hodder fick rollen som Jason var figuren redan etablerad men han kunde inte tänka sig allt rollen förde med sig bland fansen.
- Jag är ju stuntman från början och det var med det jag ville jobba, att sedan fans vill att jag ska signera saker för en roll är helt galet.
Vad vill fansen prata om när du träffar dem?
- De vill prata om allt möjligt och ganska många gillar min karaktär Victor Crawley från Hatchett-filmerna men Jason är så klart störst.
Har du någon fras du använder när du signerar saker?
- Ingen direkt fras men när folk ska fotografera sig med mig så tar jag stryptag, och då menar jag ordentligt stryptag. Jag varnar dem innan men alla vill det.
Kane Hodder har alltid varit ett stort fan av skräckfilm, redan innan han kom in i filmbranschen.
- Jag minns fortfarande när jag såg ”Fåglarna” för första gången. Jag var livrädd och kunde inte sova men tänkte ändå att det var helt fantastiskt. Där ligger styrkan hos skräckfilm, för folk vill bli skrämda men då är det skönt att bli det på en biograf.
Och med det presenterar vi Kane Hodders topp tre skräckfilmer:1. Exorcisten – Jag tycker synd om folk som inte var med när den kom på bio för den fick ett sådant otroligt genomslag i media och hos bland folk. Det fanns många som berättade att de varit besatta och sedan är det en väldigt bra film.
2. Halloween – Rob Zombies version av filmen. Rob gör väldigt bra filmer och jag har jobbat med honom under ”The Devils Reject's”
3. Red Hill – Det är alldeles för ofta som mördaren eller skurken i en film försöker för mycket i sin roll men här är det alldeles perfekt. Bland det bästa jag har sett hos en ond karaktär på 20 år.
Sci-fi mässan håller på 3-4 mars på Stadionmässan i Malmö. Förutom Kane Hodder gästar bland annat Time Rose från Star Wars, Jenette Goldstein från Aliens och Robert Patrick från Terminator 2.
Drygt 50 personer har mist livet när Kane Hodder varit Jason. foto:press
Publicerad: 22. februari 2012 00:18