BILNYTT. Volkswagen-koncernens ?lågprismärke?, Skoda, är verkligen på bettet. Nyss lanserade Skoda minibilen Citigo, som börjar säljas i Sverige i september och är en version av Volkswagen Up. Och nu presenterar den tjeckiska fabriken mellanklassvagnen Rapid.
Nya Skoda Rapid har en klassisk sedankaross, vars tidlösa design inte har några modebetonade strömlinjer.
Längden är 448 centimeter, alltså någonting mitt emellan längden på Volvo S60 och nya Volvo V40, och höjden är människovänligt hög, varför bilen bör vara lätt att komma i och ur.
500 liter bagageKofferten slukar närmare 500 liter med bagage, inte illa för en så pass kompakt vagn. Till skillnad från de alltför låga bakluckorna på många andra moderna sedaner har nya Skoda Rapid en stor baklucka som är hängd uppe i takkanten och innefattar även den stora bakrutan. Denna smarta finess återfinns även på en del andra Skoda-modeller.
Bilen är naturligtvis uppbyggd på beprövade tekniska komponenter från Volkswagen. Till att börja med omfattar motorprogrammet två bensinmotorer och tre dieselmotorer, vad jag förmodar är mer trimmade på låg bränsleförbrukning än pigga fartresurser.
Bra i kristiderMen hur är nya Skoda Rapid anpassad för kristider? Jo, i den information som jag hittills har fått direkt från fabriken står det klart och tydligt att bilen bjuder på excellent värde för pengarna och att den är en rymlig bil till ett överkomligt pris.
Tyska tidningen Autobild, som brukar vara mycket välunderrättad, skriver om cirka 12900 euro för den bensindriva basmodellen och cirka 14500 euro för den motorsvagaste dieseln. I svenska pengar blir det omkring 116000 kronor respektive 13 000 kronor. Alltså rena rama Dacia-priser!
Publicerad: 07. juli 2012 00:18