Mohamed Kamal, Omid Ahmadi och Lisa Torle har deltagit i Kompis Sveriges workshops på Akademi Båstad.

Mohamed Kamal, Omid Ahmadi och Lisa Torle har deltagit i Kompis Sveriges workshops på Akademi Båstad. Foto: Martin Wingren

Elever ska få ökad förståelse för olika kulturer

Ska öka kontakten mellan nya och etablerade svenskar

BÅSTAD.

Gymnasieelever på Akademi Båstad ska ta sig över barriärer och umgås med varandra, oavsett om man är etablerad eller ny svensk. Organisationen Kompis Sverige håller i workshops på skolan där syftet är att eleverna ska öka förståelsen för varandra.

Av
Martin Wingren

– Vi vill skapa möten mellan ungdomar som går på samma skola men som inte möts. Det är uppdelat i skolor och behovet av att lära känna varandra är stort. Det finns bättre förutsättningar i en liten ort som Båstad, säger Pegah Afsharian som är en av grundarna av Kompis Sverige, en ideell organisation som vill stötta Sveriges kommuner i integrationsarbetet.

Organisationen har vid två tillfällen besökt Akademi Båstad och hållit i workshops med förståelse och tillit som tema. Alla elever, cirka 250 stycken, på skolan har deltagit.

– Det är viktigt för eleverna att lära känna varandra över programgränserna och även mellan olika kulturer, att det inte är uppdelat i klasserna. Även Båstad har blivit mer och mer mångkulturellt, säger läraren Annika Lilja.

Både lärare och elever menar att det är viktigt att ha fler gemensamma aktiviteter för att eleverna ska få ökad förståelse för varandra och börja umgås.

– Vi funderar på att ha vänklasser, där en klass bjuder in en annan på någon slags aktivitet, säger Annika Lilja.

Pegah Afsharian, Kompis Sverige, och Annika Lilja, lärare på Akademi Båstad.

Pegah Afsharian, Kompis Sverige, och Annika Lilja, lärare på Akademi Båstad. Foto: Martin Wingren

Pegah Afsharian menar att eleverna ofta har svaren själva på hur man ska integrera varandra. Eleven Omid Ahmadi tror att det är viktigt att det arrangeras fler gemensamma evenemang.

– Det bästa sättet är att ha fler aktiviteter på skolan eller på Musteriet (ungdomshus i Båstad, red anm), eller träffas i föreningar, säger han.

– Istället för att svenskar sitter för sig så är det bättre om vi blandas, då det blir det även lättare att lära sig svenska, inflikar Mohamed Kamal.

Eleven Lisa Torle upplever att det är segregerat och är också inne på att fler gemensamma aktiviteter är en lösning.

– Vi skulle kunna ha gemensamma idrottstävlingar för att lära känna varandra och umgås, säger hon.

Publicerad 07 November 2018 11:45