Annika Borgelin, Karin Bengtsson och Jeanette Nilsson på Båstad turism och näringsliv.

Annika Borgelin, Karin Bengtsson och Jeanette Nilsson på Båstad turism och näringsliv. Foto: Martin Wingren

Framtidens turism till Båstad ska kluras ut

Högsäsong planeras för fullt under lågsäsong

BÅSTAD.

Även när det är lågsäsong pågår det verksamhet i turistbyrån. Snart arrangeras en besöksnäringsdag där man ska ta in idéer om hur framtidens turister ska lockas till Båstad.

Av
Martin Wingren

Det blåser kalla vindar på Lyckantorget, där turistbyrån huserar. Vintertid betyder få besökare men planerandet inför sommaren pågår för fullt. Säsongen kommer numera, tack vare fler evenemang, igång tidigare och varar dessutom längre in på hösten.

– Vi har padel-tävling i juni och i oktober blir det Båstad hiking festival för andra året. Det blev lyckat förra året och det finns en efterfrågan på det, första gången var 500-600 personer med. I år (11-13 oktober) siktar vi på att emot något fler, säger Annika Borgelin som är projektledare på Båstad turism och näringsliv och fortsätter:

– Säsongen kommer igång tidigare och varar längre, det gör ju även att hotellen får fler bokningar.

Just aktiv livsstil är ett begrepp som används för att sälja in Båstad som destination, berättar projektledaren.

– Möjligheten att vara aktiv i Båstad, med alla golfbanor och racket-sporter med mera. Här finns det goda livet, mycket lokalproducerat, säger hon.

Nu under lågsäsong planeras marknadsföringsinsatser för att locka turister till Båstad med omnejd. Mycket utomlands, som Danmark och Tyskland men i år blir det en satsning på Sverige.

– Vi lägger mer krut på Sverige, efter den fina sommaren förra året så är det fler som vill ha "hemester". Vi har även ett samarbete med Höganäs om "Två halvöar", där Kullahalvön och Bjärehalvön marknadsförs ihop.

Något som i dagsläget också lockar många besökare till Båstad är cykling. Dels arrangeras cykel-SM i Båstad i år igen och dels drar Kattegattleden många besökare.

– Antalet dubblerades förra året, säger Annika Borgelin.

Den 5 mars arrangerar Båstad turism och näringsliv en besöksnäringsdag på Hotell Skansen, där undersökningsföretaget Kairos future kommer att gå igenom framtidens trender inom turism. Dagen är även ett tillfälle att ta in idéer om hur lokala närings- och föreningslivet vill utveckla besöksnäringen i Båstad, menar Annika Borgelin.

– Vi kommer att titta på vad som är framtidens anledningar till resande och redan nu förbereda oss för det. Folk sitter med mycket idéer ute i näringen i Båstad, säger hon.

Vilka framtida trender ser ni för Båstads del?

– Det blir mer och mer med det hållbara, med bra kvalitet, lokalt producerat. Vi har många duktiga aktörer i Båstad. Besökaren kräver mer unika upplevelser, säger Annika Borgelin.

Annika Borgelin och Karin Bengtsson, Båstad turism och näringsliv.

Annika Borgelin och Karin Bengtsson, Båstad turism och näringsliv. Foto: Martin Wingren

Publicerad 06 February 2019 08:00