Simhallsbesöket slutade i fiasko.

Simhallsbesöket slutade i fiasko. Foto: S.Kobold - stock.adobe.com

Simhallsgäster kränkta – Personal upplyste om duschregler

"Kommer inte åka till Laholm igen"

LAHOLM.

En barnfamilj från en grannkommun känner sig mycket illa bemötta efter besök på badhuset i Laholm. Trots att de vänt sig till kommunen med sin kritik hade de efter en vecka inte fått svar.

Av
Felix Alnemark

– Det finns olika sätt att uttrycka sig mot en kund, säger Niklas Fagerström från Oskarsström.

Han besökte simhallen i Laholm tillsammans med fru, tre barn och två av barnens kusiner.

Vi vänder oss mot ditt uttryck om vår personal såsom hyenor och kommer aldrig acceptera att någon anställd inom kultur och fritid benämns på detta eller liknande sätt.

De kände till regeln att man måste duscha innan bad men inte att det måste ske utan badkläder. Niklas Fagerströms fru upplevde situationen i duschutrymmet.

– Att i det närmsta trakassera och förnedra kunderna verbalt är inte okej. Man kan påtala detta med en god ton. Speciellt om personen som står där försöker göra detta med flera små barn samtidigt. Inte vara på som en hyena, berättar Niklas Fagerström om hennes bild av händelsen.

Men den otrevliga upplevelsen slutade inte i duschrummet.

– När man sedan kommer in i badhuset så beter sig personalen som värsta poliser och man hör hur de står och påtalar för varandra vilka som inte är blöta i håret, säger Niklas Fagerström.

Att kalla upp alla barn och återvända till duscharna och göra om processen kände sig om en krånglig uppgift.

– Att man går fram och påtalar att "håret ska minsann med vara duschat så bara ut härifrån". Detta helt öppet bland andra badgäster och med en sådan ton att det blir provocerande och spydigt. Vi valde att lämna så fort som möjligt då den trevliga stund vi tänkte oss blev ett stort fiasko, säger Niklas Fagerström.

Trots att det gått en vecka sedan han skrev brevet till Folkhälsocentrum har han inte fått något svar.

–Jag hade hoppas på en ursäkt men har inte fått någon respons. Vi kommer inte åka till Laholm och bada igen.

Lokaltidningen har sökt badföreståndaren som väljer att kommentera med brevsvaret som nu är skickat till Niklas Fagerström.

Brevet till Niklas.

Brevet är undertecknat av Patrik Karlsson avdelningschef på Kultur- och fritid, fritidschefen Christer Johansson och badföreståndaren Roger Arnesson.

"Tack för dina synpunkter kring din upplevelse när du besökte vårt badhus.

Den frustration du kände när du besökte oss är vi inte nöjda med och vi beklagar verkligen din upplevelse. Vi hoppas och tror att om du kommer tillbaka så får du en annan upplevelse som matchar vår ambition till service och badglädje.

Vår personal arbetar med att varje besök ska bli så bra och kul som möjligt för alla våra gäster. Vi pratar och kommer att fortsätta prata om hur vi förmedlar våra regler, för vi förstår att man kan känna sig utsatt när man verbalt blir hänvisad till just våra duschregler. Därför har vi åtskilliga skyltar uppsatta som förmedlar detta, för att man ska kunna få informationen utan att få den verbalt.

I Laholm har vi liknande hygienregler som i alla andra halländska simhallar. Våra medarbetare måste påpeka brister kring både säkerhet och hygien i alla lägen för annars kan en simhall bli en farlig plats att vara på.

När det gäller duschandet så är detta för att kloranvändandet måste hållas till ett minimum i en simhall. Använder vi för mycket klor är det skadligt för hälsan, då det bland annat bildas olika former av kloramin (trikloramin och monokloramin) och detta ämne är det som irriterar ögonen och gör att man luktar klor. Kloramin är en produkt av att smuts, kväve och svett kommer ner i vattnet och reagerar med kloret.

Att tvätta kroppen mycket noga är den viktigaste åtgärden för att det ska bli hälsosamt och behagligt att besöka ett badhus och om man luktar klor efter ett bad kan det bero på att man inte duschade tillräckligt noga innan besöket.

Vi vänder oss mot ditt uttryck om vår personal såsom hyenor och kommer aldrig acceptera att någon anställd inom kultur och fritid benämns på detta eller liknande sätt. Fortsätter samtalet med samma typ av uttryck så kommer vi inte längre i vår dialog. Vår personal håller hög professionalitet och när vi brister så är vi de första att försöka förbättra oss och vi har även diskuterat denna händelse och bilderna går isär på hur vi förmedlade informationen. Vi tar denna och varje annan händelse på stort allvar och genomför ständiga förbättringar.

Vi hoppas att du och din familj vill ge oss en ny chans och att du då får en bättre upplevelse av ditt besök."

Publicerad 27 February 2019 15:18