Majoriteten av svenskarna inleder ett köp av en vara eller tjänst genom att söka på internet. Småföretagare som saknar webbplats riskerar därmed att gå miste om både nya kunder och försäljning, menar Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Majoriteten av svenskarna inleder ett köp av en vara eller tjänst genom att söka på internet. Småföretagare som saknar webbplats riskerar därmed att gå miste om både nya kunder och försäljning, menar Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs. Foto: Adobe Stock

40 procent av halländska småföretag saknar webbplats

Experten: "Går miste om nya kunder och försäljning"

LAHOLM/HALLAND.

Fyra av tio småföretag i Halland har ingen hemsida – trots att så gott som alla internetanvändare skaffar sin information genom att söka på nätet. ”Bekymmersamt”, menar Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma Spcs som framhåller att nio av tio människor inleder ett köp genom att söka information på nätet.

Av
Rickard Gustafsson

En undersökning gjord av affärssystemsföretaget Visma Spcs visar att 42 procent av småföretagen i Halland saknar en webbplats. Motsvarande siffra för Sverige som helhet är 38 procent.

Hela 62 procent av de småföretagare som saknar webbplats tror inte att den skulle öka försäljningen. Lika många svarar att de inte tror att en hemsida skulle generera nya kunder.

– Det här är bekymmersamt, eftersom digitaliseringen helt har förändrat hur vi köper varor och tjänster. Dagens kunder förväntar sig att hitta allt de behöver på nätet och väljer andra leverantörer om ditt företag inte har en hemsida, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Gunnarsson berättar samtidigt att internet är dit konsumenter vänder sig när de ska köpa varor och tjänster.

– Praktiskt taget alla som använder internet, 96 procent, googlar för att hitta information på nätet. Nio av tio inleder sitt inköp på internet och det betyder att småföretag utan webbplats går miste om nya kunder och försäljning, säger han och hänvisar till Internetstiftelsens årliga studie ”Svenskarna och Internet 2019”.

Tiden är annan viktig aspekt bland företagare utan webbplats. 46 procent svarade att ingen på företaget hade tid att sköta en hemsida och 37 procent ansåg sig sakna kunskap hur man sköter den.

Facebook och andra sociala medier är jättebra verktyg i marknadsföringen, men ska inte vara en ersättning för en riktig hemsida.

Att inte finnas digitalt betyder tappade marknadsandelar och marknadsföring på sociala medier ersätter inte en webbplats. Syns du på nätet finns du, menar Gunnarsson.

– En bra hemsida stärker ditt varumärke och ger dig bättre kontroll över informationen som finns om ditt företag på nätet. Facebook och andra sociala medier är jättebra verktyg i marknadsföringen, men ska inte vara en ersättning för en riktig hemsida.

Utan betald annonsering är synligheten för en företagssida på Facebook i dag nästan obefintlig.

Gunnarson påtalar att kombinationen är viktig och att föreställningen om att Facebook och andra sociala medier räcker som marknadsföringskanal är felaktig.

– Sociala medier är inte sökbara primärt på Google. Du måste köpa annonser för att synas och utan betald annonsering är synligheten för en företagssida på Facebook i dag nästan obefintlig. Det innebär att småföretag som förlitar sig enbart på sin Facebooksida har mycket svårt att nå potentiella kunder, säger Boo Gunnarson.

Gunnarson menar också att traditionell annonsering i till exempel tryckta medier kan få större genomslagskraft än tidigare.

– Det är färre annonser i tryckta tidningar idag och då syns man som företag bättre. Men precis som med sociala medier gäller det att tänka på vilken målgrupp man är ute efter.

Publicerad 05 December 2019 11:45