Mattias Leijon har många år på nacken i Laholmsbuktens VA. Nu byter han titel från förvaltningschef till verkställande direktör.

Mattias Leijon har många år på nacken i Laholmsbuktens VA. Nu byter han titel från förvaltningschef till verkställande direktör. Foto: Rickard Gustafsson

Erfaret namn blir vd för Laholmsbuktens VA

Styrelsen fattade beslutet under onsdagen

LAHOLM.

Det var ingen större kioskvältare som styrelsen i Laholmsbuktens VA bjöd på när de under onsdagen utsåg högsta chefen för det nybildade bolaget. Den nuvarande verksamhetschefen Mattias Leijon får fortsätta att leda arbetet om än med ny titel – verkställande direktör.

Av
Rickard Gustafsson

I november beslutade först Halmstad och därefter Laholm att ombilda Laholmsbuktens VA från nämnd till bolag i vilket kommunerna äger vardera 50 procent.

Den som blivit utvald att leda VA-skutan är ett bekant namn – Mattias Leijon. Han har arbetat för LBVA sedan 2011 och har sedan 2014 varit förvaltningschef och innan dess arbetade han som VA- och renhållningschef i Laholms kommun.

Roland Norrman (M), styrelseordförande för LBVA AB, säger så här om nye vd:n.

– Det är naturligt att Mattias fortsätter det goda arbete han och hans personal lagt ner för att utveckla verksamheten i det nya bolaget. Han är lämplig med sin nu långa erfarenhet och har visat på ett gott ledarskap. Utmaningarna är stora och Mattias är rätt person att leda detta arbete.

Mattias Leijon är inte särskilt överraskad över utnämningen.

– Njae, om det funnits ett missnöje med mig som förvaltningschef borde jag fått en återkoppling om det, säger han och skrattar.

Trots att beskedet inte heller för honom var någon kioskvältare är han inte desto mindre glad över utmämningen.

– Det klart att det känns bra att jag fått uppdraget att arbeta vidare med LBVA AB. Vi har viktiga och intressanta arbetsuppgifter framöver, säger Mattias Leijon och menar att det för kunderna på kort sikt inte kommer märkas att nämnd blir bolag.

– Jag vill i ännu större utsträckning arbeta för att vi ska fokusera på våra kunder och ge dem bästa möjliga service, säger han och berättar att den största skillnaden kommer märkas internt när samarbeten med andra bolag ska initieras.

– Det har funnits och finns en viss tröghet när man samtalar med organisationer som har andra driftformer. Men det här kommer gynna LBVA och i förlängningen även kunderna, säger han.

Publicerad 05 December 2019 00:00